Ах, тези медии, които разпространяват пошлост, кощунство и вулгарност и ах за тези, които създават такъв продукт, който вместо възхита, предизвиква противоречиви коментари, оскърбление и горчилка.
Едно събитие премина през информационния поток и породи разнопосочни коментари, от които по-голямата част бяха осъдителни и укорителни за авторите на въпросния продукт. Иде реч за скандалното видео, на което се вижда как попфолк певица стои полугола на камбанарията на църква.
Темата въобще дали това нещо е подходящо дори, е обидна, и нейното повдигане води единствено до съжаление. Така нареченият продукт на компанията за такъв тип музика предизвика дори реакцията на Софийска св. митрополия. В опровержение те казват, че „многократно показване в произведението като подчертан акцент на разголената женска фигура на един от изпълнителите, стъпил и качен на камбанарията на храма и изпълняваща танц, демонстриращ еротика непосредствено пред и под кръста на купола му, представляват непристойни действия, оскверняващи храма и символа на християнската вяра – Светия Кръст”. Позицията може да видите тук.
На реакцията на митрополията авторът на продукта Людмил Иларионов каза пред NOVA, че „те си търсят скандал. Ако това е камбанария, трябваше да има камбана. Камбана няма. То изглежда като тераса с ръждясал кръст отгоре”. Каза още, че няма да свали видео съдържанието, въпреки настояването на Софийска митрополия.
Сега, кой и защо търси скандал, е въпрос на мнение. За някои не митрополията търси скандал, а именно компанията продуцираща, снимаща и излъчваща този продукт. Скандалът е най-добрата реклама, казват други.
Историята помни не един или два видеоклипа, песни, постановки дори, които са целели не да представят просто един авторски аудиовизуален продукт, а по-скоро да предизвикат скандал, който да направи известни както авторите, така и участващите в произведението.
Само за дните след реакцията на Софийска св. митрополия клипът към продукта на уважавания Людмил Иларионов придоби почти 200 000 нови гледания. Това безспорно е несравним успех. Но цената каква е? И не, не говорим за цената на видео съдържанието на музикална композиция с подчертано еротично позициониране на жена върху камбанария на православен храм.
Говорим за цената на морала и нравствеността. Редно ли е това да се случва, е риторичен въпрос, който няма смисъл да се задава.
За да стане ясно защо подобен видеоклип е крайно неуместен, трябва да се каже, че храмът е център на духовния живот. В него се извършва духовното раждане и преображение, в него се отслужва Светата Божествена Литургия, на която православните християни се приобщават с Тялото и Кръвта Христови. Затова заснемането на видеоклип с вулгарно или непристойно поведение и съдържание е неуместен.
Всеки православен храм има камбанария. Църковните камбани служат за известяване на вярващите за началото на богослужението, за най-важните моменти от църковната служба и т. н. Поради тази причина качването на който и да било на църковната камбанария, още повече, носещ оскъдно облекло, е също крайно неподходящ жест и деяние, което може да провокира реакция на църковната духовна власт.
Върху куполите на всяка църква има кръст. Дали е златен, сребърен или дървен, той е изображение на Кръста Христов, който Църквата нарича още животворящ. Поради това е излишно тук да казваме, че е крайно неподходящо да се заснема видео под кръста, но ще го кажем отново – неподходящо е.
Всеки православен храм има и свой църковен двор. На неговата територия може да има църковно гробище, където са погребани ктитори, бележити вярвящи хора, дали своята лепта чрез живота и делата си за храма. Също така, в двора при църквата може да има библиотека, неделно училище, селскостопански постройки и др. Той е място за среща и беседа на църковната общност с духовника, енорийски свещеник и със своя епископ. Затова е неподходящо заснемането на музикална композиция с подчертано еротично съдържание. Защото дворът на храма не е снимачна площадка за разгул, разюзданост и опошляване на нравите, не е театрална сцена за заснемане на уронващо дори и обикновената етика т.н. „изкуство”, не е циркова арена, на която може да бъдат показвани всякакви зрелища, за някои от които е дори срамно да се говори.
Подобен род скандали се случват периодично и те са симптом. Те показват на какво ниво е все още нравствеността у нас, като все пак едни наследници на св. Паисий Хилендарски, св. Софроний Врачански, на Левски, Ботев и още други наши възрожденци, положили основата на съвременна България. Струва ли си за една паница леща или за няколко милиона гледания да продадем морала си и да загърбим вярата си? Струва ли си да принизяваме достойнството и честта на отделния човек? Струва ли си вместо да се борим за вяра, за добродетел, за истина и правда, да носим смут, неразбиране, отвращение и обида? Струва ли си да превръщаме православния храм в сцена на собственото си лишено от идеи и креативност творчество?
За отговор попитайте съвестта си.
Заповядайте в групата на „Ах, тези медии” в Telegram